Betalningsskyldighet vid gemensamt lån

Hej

Min dåvarande sambo fick inte ett lån på Nordea utan medsökande d.v.s. mig ,efter mycket tjat gav jag med mig så jag skrev på och halva lånet är mitt, men hon slutade betala sin del år 2012 ,kontaktade banken som säger att då måste jag betala hela summan annars går skulden till kronofogden.Så det enda jag kan göra för att hon inte ska komma undan betalning är att sluta betala lånet och låta skulden gå till kronofogden då får vi halva lånet var i skuld .kontaktade kronofogden och ansökte om betalningsföreläggande av sambon och dom försökte få kontakt med henne men fick inte tag på henne så dom lade ner ärendet . Men efter det så betalades det in 5500 kr på lånet i juli 2013 men inget mer efter det . Har sett på Facebook att hon har flyttat till Norge . Vad kan jag göra för att hon ska göra rätt för sig och betala sin del av lånet.

MVH/Ronny

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När man går in och tar ett gemensamt lån, utgår borgenären ifrån att gäldenärerna blir solidariskt betalningsansvariga dvs. "en för alla, alla för en". Innebörden med ett solidariskt betalningsansvar är att borgenären ska slippa jaga båda två om ena gäldenären inte kan betala sin del av skulden. Då jag saknar närmare information kring innehållet i lånevillkoren mellan dig och din dåvarande sambo och banken, samt övriga lånevillkor i det ursprungliga låneavtalet lämnar jag eventuell frågor om låneavtalet utanför.

Det du skulle kunna göra för att få henne att göra rätt för sig är att du begär av myndigheten att på egen hand få se till att delgivningen sker. Om detta inte anses vara olämpligt kan myndigheten besluta om detta. Myndigheten ska i beslutet ange en viss tid inom vilken ett bevis om delgivning ska ges in till myndigheten. Har ett bevis om delgivning inte getts in inom föreskriven tid, ska myndigheten se till att delgivning sker. Om du skulle få denna möjligheten av myndigheten får endast vanlig delgivning och stämningsmannadelgivning användas (läs mer här).

Ett annat alternativ är att du på egen hand ansöker om stämning mot henne på hennes del av lånet eftersom du också kan bli återbetalningsskyldig mot banken på grund av hennes handlande.

Rådgivare