FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev01/10/2013

Betalningsinvändning vid godtrosförvärv av skuldebrev

PA Holding AB utfärdar den 15 maj ett visst år ett skuldebrev enligt följande: ”Till SE-Banken eller order utfäster sig PA Holding AB att betala 20 000 000 kr, varav 15 000 000 kr skall erläggas den 1 augusti och återstoden vid anfordran.” I enlighet med skulde¬brevet betalar PA Holding AB 15 000 000 den 1 augusti till SE-Banken mot erhållande av löst kvitto. Den 15 augusti samma år kräver SE-Banken att utfå resterande 5 000 000 kr, vilket banken också får. Banken utfärdar därvid ett kvitto med följande lydelse: ”Av PA Holding AB har SE-Banken denna dag erhållit 5 000 000 kr utgörande slutbetalning av skuldebrevet daterat den 15 maj, ursprungligen lydande på 20 000 000 kr, vilket härmed upphört att gälla.” SE-Banken behåller emellertid skuldebrevet. Vid ett inbrott hos banken stjäls skuldebrevet av Fille, som överlåter skuldebrevet till Alexandra. Löpande skuldebrev a) Måste PA Holding AB betala Alexandra och i sådant fall hur mycket? ' b) Skulle det bli någon skillnad om skuldebrevet istället var utställt till SE-Banken?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid frågor om skuldebrev tillämpas lag (1936:81) om skuldebrev. Lagen är dispositiv (se 1 kap. 1 §), men i detta fall tycks parterna inte ha avtalat om något som gör att avvikelse från lagens regler är motiverade.

Regleringen kring skuldebrev skiljer sig beroende på om det är fråga om ett löpande eller enkelt skuldebrev. I första delen av frågan är det fråga om ett löpande skuldebrev, då det är utställt till ”viss man eller order” (se 2 kap. 11 § 1 st.). I 2 kap. 13 § anges de yttre omständigheter som grundar legitimation för både gäldenären och borgenären. Då det är fråga om ett orderskuldebrev krävs, enligt 2 st., dels besittning av handlingen för att borgenären ska anses vara legitimerad, men därutöver krävs även att innehavaren styrker sin åtkomst genom handlingens innehåll eller en skriftlig överlåtelse. I detta fall har alltså Alexandra att visa att en överlåtelse har skett från Fille till henne. Dock gäller enligt 2 kap. 14 § 2 st. att den som i god tro förvärvat ett orderskuldebrev från en formellt legitimerad person (dvs en person som innehar skuldebrevet) inte behöver pröva huruvida tidigare överlåtelser varit giltiga eller inte. Det framgår inte av frågan huruvida det finns någon skriftlig överlåtelsekedja att uppvisa, men om Fille inte kan visa en överlåtelse från banken till sig så har Alexandra inte gjort ett godtrosförvärv. Det innebär att inga krav kan framställas mot PA Holding AB. Om däremot en överlåtelsekedja finns så har Alexandra gjort ett godtrosförvärv, vilket innebär följande:
1. Angående de 15 000 000 kr som betalats på i skuldebrevet angivet datum stadgar 2 kap. 16 § att detta kan åberopas även mot en godtroende förvärvare av skuldebrevet. Denna summa behöver alltså inte betalas ytterligare en gång.
2. Angående de resterande 5 000 000 kr som ska betalas på anmodan stadgar 2 kap. 15 § 1 st. att redan fullgjord betalning i sådana fall är en exstingibel invändning som inte kan åberopas mot en godtroende förvärvare av skuldebrevet. Detta innebär således att PA Holding AB skulle ha att betala denna summa till Alexandra, för det fall hon anses vara en godtroende förvärvare av skuldebrevet.

För det fall skuldebrevet varit uställt till ”SE-Banken” hade det varit fråga om ett enkelt skuldebrev, då det är utställt till ”viss man” (se 3 kap. 26 § 1 st.). Då gäller enligt 3 kap. 27 § att en ny borgenär inträder i överlåtarens rätt mot gäldenären. Emot den nye borgenären kan alltså gäldenären göra samma invändningar som mot överlåtaren, även när den nya borgenären saknat anledning att misstänka att det förelegat någon omständighet som kunde föranleda en invändning från gäldenärens sida.  Detta innebär att PA Holding AB har rätt att åberopa att betalning redan har fullgjorts till SE-Banken, och de kan dessutom bevisa detta med de lösa kvittona på betalningarna. Huruvida den nya borgenären var i god tro vid förvärvet eller ej spelar således inte någon roll.

Hoppas att svaret är till hjälp!

Med vänlig hälsning

Josefin HögsanderRådgivare