Betalningsföreläggande - tillgångar saknas

Hej! Hur gör man om man har kunnat häva ett husköp på grund av felbygge men säljaren inte har pengarna att betala tillbaka (6 miljoner + advokatkostnader)? Han har byggt huset och saknar försäkring. Hur ska man gå till väga för att man ska få tillbaka pengarna? Har kronofogden en skyldighet att gå in i hans ställe och betala, och sedan blir han skyldig kronofogden? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Situationen du hamnat i är problematisk. Även om du har vetskap om att säljaren saknar tillgångar bör du dock förslagsvis ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Genom ett betalningsföreläggande kan Kronofogden kräva att säljaren betalar skulden, såvida säljaren inte bestrider betalningsskyldigheten. Om så sker måste du godkänna att målet överflyttas till tingsrätt för att en betalningsskyldighet ska konstateras.

Om säljaren däremot inte bestrider betalningsskyldigheten kan Kronofogden mäta ut dennes tillgånger för att komma åt så mycket pengar det går.

Fallet kompliceras givetvis av att det saknas tillgångar hos säljaren. Kronofogden har nämligen ingen skyldighet att betala skulden i säljarens ställe. Förslagsvis kan du kontakta säljaren och försöka förhandla fram en avbetalningsplan, detta är en lösning som Kronofogdemyndigheten själv föreslår.

Mer information om betalningsförelägganden hittar du på http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare