Betalningsföreläggande och stämningsansökan

Jag hade lånad 200.000:00kr till ett företag mot ett skuldebrev under längre tid. Företaget har nu betald skulden och även efter uppmaningen ca 2/3 av räntan (enl. mina beräkningar) Jag anser att dom har betald/räknad räntan fel. Hur går jag vidare?

Lawline svarar

Hej och tack för att Du vänt Dig till oss på Lawline med Din fråga.

Förutsatt att räntefordran har förfallit till betalning kan Du vända Dig till kronofogdemyndigheten och få dem att utfärda ett betalningsföreläggande. Mer information om hur Du går till väga hittar Du http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html. Efter att betalningsföreläggandet kommit fram till företaget har de i regel två veckor på sig att yttra sig. Om det är så att företaget invänder mot betalningsföreläggandet får Du vända Dig till domstol för att få Ditt anspråk prövat och för att få en dom som gör det möjligt för Dig att få dina pengar. Kronofogdemyndigheten kan överlämna en ansökan till domstolen om den som sökt om betalningsföreläggande begär det inom fyra veckor från det att den som ansökte fick meddelande om att betalningsföreläggandet bestreds. Du kan också vända Dig direkt till domstol med en stämningsansökan. Om hur Du går till väga för att lämna in en stämningsansökan förklaras http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/.

Att vända sig till domstol är förenat med vissa risker. Till exempel kan Du inte få Din talan prövad igen om Du skulle förlora målet. Du kan dessutom tvingas betala för motpartens rättegångskostnader om Du skulle förlora. Det kan därför vara en god idé att få Ditt anspråk och Din möjlighet att nå framgång i målet bedömt av en jurist innan du lämnar in en stämningsansökan.

Jag hoppas att Du fått svar på Din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare