Betalningsföreläggande m.m.

Min hund som gick i koppel blev attackerad av lös hund som bet allvarligt och även slog ut flera tänder på min hund. Detta har medfört kostnader för mig och jag har krävt den andra hundägaren på dessa pengar (ca 6000 kr). Ägaren betalar inte och jag tänkte ta detta till tingsrätten. Hur fungerar det om jag anmäler till tingsrätten? Ska jag ha advokat, övriga kostnader och hur ser det ut med chansen att vinna detta? Om den andra personen inte har pengar att betala ev skadestånd med, hur får jag mina pengar då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Strikt ansvar

Den andra hundägaren har ett strikt skadeståndsansvar för alla skador som hunden orsakar. Det spelar ingen roll om hundägaren har gjort något fel eller inte. Du kan kräva ersättning för en rad saker, exempelvis inkomstförlust, kostnader för veterinärundersökning, olika utgifter hos veterinären samt resor till och från veterinären.

Goda råd

Jag rekommenderar att du i första hand vänder dig till Kronofogdemyndigheten (KFM) som kan hjälpa dig att driva in det skadeståndsbelopp som du vill ha. Du ska ansöka om betalningsföreläggande här, vilket innebär att KFM kommer att försöka driva in skulden från den andra hundägaren.

Om KFM inte lyckas driva in skulden, får du vända dig till tingsrätten med en stämningsansökan. Du måste inte anlita en advokat, men det kan vara svårt att inleda en process på egen hand. Om du vinner målet, kan du få vissa kostnader ersatta av din motpart. Eftersom ni tvistar om ett mindre belopp, får du inte alla dina utgifter ersatta av din motpart. Försök därför att lösa det på egen hand innan ni tar det till domstol.

Om den andra hundägaren inte har pengar att betala, kan du begära att KFM utmäter hans eller hennes egendom för att täcka det skadestånd du kräver.

Glöm inte att ange hur du har upplevt att vårt svar har hjälpt dig! Hör gärna av dig om du har fler frågor. Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se, så hjälper vi dig vidare i ditt ärende.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare