Betalningsföreläggande gällande skuld

Hej! Vi är redan skilda par och sålde bostad med vinst, via muntligt samtal godkände jag att mäklaren sätter in vinsten på min fd makes konto och trodde att han ger mig min del senare, jag litade på honom. Och nu vägrar han betala tillbaka min del. Hur gör jag?

Lawline svarar

Eftersom det av dina uppgifter att döma handlar om en gemensamt förvärvad egendom som nu försålts, är det enklaste sättet att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Du lämnar då in en blankett om att du önskar att din fd make betalar din del av vinsten till dig. Om han då bestrider detta kan du dra det vidare till tingsrätt via Kronofogden, vilket dock inte alltid behövs då ett föreläggande ofta kan vara tillräckligt incitament till att göra rätt för sig.

Hoppas det löser sig!

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare