Betalningsföreläggande för uteblivet lönetillägg

Hej!

Min arbetsgivare är skyldig mig ett lönetillägg på 500kr/månaden och har varit detta sedan mars 2016. Enligt min chef så har mitt ärende "hamnat mellan stolarna" någonstans på vägen.. Det har snart gått 12 månader och jag har fortfarande inte fått det utbetalt. Min chef säger nu att det "troligtvis" kommer att betalas ut retroaktivt med den kommande lönen i mars.

Kan jag kräva att få det utbetalt snarast möjligt eller måste jag vänta en hel månad?

Om jag nu inte skulle få det utbetalt den här månaden, vad gör jag då?

Tacksam för ert svar!

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Du kan alltid ställa krav på att få ditt berättigade lönetillägg utbetalt snarast. Denna fråga berör emellertid de praktiska förutsättningarna, snarare än de legala. Om du har grund för lönetillägget, avtal/medgivande/övrigt vederlag, kan du yrka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Efter att Kronofogdemyndigheten tar upp ansökan och meddelar svaranden om detta, har denne två veckor på sig att inkomma med ett yttrande i saken. Detta tillvägagångssätt är en aktiv åtgärd att driva in den skuld och bör följaktligen användas med omsorg och beaktande av övriga omständigheter. Kronofogdemyndigheten meddelar utslag (beslutar om betalningsföreläggande) om arbetsgivaren inte yttrar sig inom två veckor och verkställer då beslutet (driver in pengarna) om inte du angett någonting annat. Om din arbetsgivare bestrider dina yrkanden om betalningsföreläggande, överlämnas ärendet till tingsrätten för prövning.

En ansökan om betalningsföreläggande kan tyvärr uppfattas som negativt av svaranden, dvs. din arbetsgivare, och leda till osämja mellan er men det kan tilläggas att det gått ett år och att du haft högt tålamod. Du kan reservera alternativet om betalningsföreläggande fram till nästa utbetalning. Om lönen i mars inte innehåller ett retroaktivt vederlag för ett års tilläggslön, kan du i första hand påminna om din rätt till tilläggslönen samt eventuella löften/avtal som denna grundar sig på och meddela arbetsgivaren att du avser att ansöka om ett betalningsföreläggande om denna inte betalas. Inrättar sig arbetsgivaren inte till din varning, kan du skicka in en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogdemyndigheten i enlighet med de instruktioner som bland annat ges på myndighetens hemsida. Du kan begära dröjsmålsränta för varje lönetillägg från respektive utbetalningsdatumen. För mer information kontakta Kronofogdemyndigheten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare