Betalningsföreläggande för att driva in hyresskuld

Är fastighetsägare till hyreslägenheter. En gäst har inte betalt sin hyra på flera månader och har nu flyttat ut. Hur går vi vidare för att kräva in det han är skyldig?

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Man kan använda sig av kronofogdemyndigheten för att driva in en hyresskuld. Detta görs genom en ansökan om betalningsföreläggande i enlighet med lagen (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning. Genom att klicka på följande länk får du en bra överblick om förfarandet. https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Viktigt att tänka på är att er hyresgäst kan neka till betalning, acceptera att betala eller att underlåta att svara. I de senare två, kommer du antingen att få betalt genom att personen själv betalar eller att kronofogden utmäter hen. Är fallet så att personen nekar betalning, kan inte kronofogden meddela utslag, och kommer istället kontakta dig som sökande om du vill få målet överlämnat till tingsrätten enligt 33§. Processer i domstol blir både dyrare och ta längre tid än då man får genomslag genom betalningsföreläggande.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om inte får du gärna lämna en kommentar nedan, så ska jag försöka att förtydliga eller utveckla mitt svar.

Med vänlig hälsning,

Samuel LindbladRådgivare