Betalningsföreläggande eller stämningsansökan?

Hejsan.

Jag skriver till er med hopp om lite hjälp/vägledning i hur jag ska gå vidare i ett ärende gällande en lön.

Jag har varit anställd som 'säljkonsult' av ett nytt bolag där jag fakturerat min lön samt de utgifter som tillkommit i tjänsten så som bl.a drivmedel och parkeringsavgifter. Allt har fungerat bra tills den dagen jag sa upp mig.

Nu vägrar min fd chef att svara på mina mail och ej heller betala min sista faktura (som jag tom har reducerat ner i pris för att jag inte jobbade en hel månad, sista månaden) Jag har skickat flertalet påminnelser samt även skickat kopia till en person i ett annat bolag som är delägare till viss del i det bolag jag jobbat för. Men utan framgång.

Så, hur ska jag göra för att komma vidare? Jag ser ingen anledning i att ligga ute med ett par tusen i dieselkostnader och jag arbetar verkligen inte gratis.

Detta tar så mycket energi från mig, och jag vill liksom bara få ett avslut.

Tusen tack för hjälpen!

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du får välja själv om du vill börja att gå via Kronofogden eller om du direkt vill gå till domstol.

Om du väljer att gå via Kronofogden så ska du ansöka om betalningsföreläggande. Blanketten som du ska fylla i hittar du här. Kronofogden kommer sedan skicka ett brev till din chef och tala om att du har ansökt om betalningsföreläggande.

Chefen som får brevet kan agera på olika sätt:

1. Han/hon betalar till dig.
2. Han/hon bestrider skulden. Kronofogdemyndigheten informerar dig om detta och du får bestämma om du vill att din ansökan i fortsättningen ska handläggas av domstol. Om du inte vill det kommer ärendet att avskrivas.
3. Han/hon hör inte av sig till Kronofogdemyndigheten efter att ha blivit delgiven. Då meddelar Kronofogdemyndigheten ett utslag där det anges att chefen förpliktas att betala vad du har begärt.

Om du däremot hellre vill gå direkt till domstol så ska du skicka in en stämningsansökan. Blanketten som du ska fylla i hittar du här.

Jag skulle nog rekommendera dig att först gå via Kronofogdemyndigheten för chansen finns ju att chefen agerar enligt alternativ 1 eller alternativ 3 - och då slipper du domstolsprocessen. Skulle det vara så att chefen bestrider skulden enligt alternativ 2 så har du där chansen att ta det vidare till domstol. Om du däremot vet att han/hon kommer att bestrida skulden enligt alternativ 2 så borde du istället vända dig direkt till domstol.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare