Betalningsföreläggande - anspråk på återbetalning

Hej,

en allmän frågor ang. betalningsföreläggander: Om jag tillbakaträder från ett kontrakt (t.ex. ett köpeavtal där den andra parten har inte levererat den beställda grejer), kan jag ansöka om en betalningsföreläggande hos kronofogden beträffande mitt anspråk till återbetalningen efter en viss tidsfrist har gått ut? (I Tyskland går det inte.)

Stort tack!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett betalningsföreläggande kan användas vid i princip alla typer av betalningskrav. Enligt lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BfL) 2 § (https://lagen.nu/1990:746) kan en ansökan om betalningsföreläggande avse en penningfordran som är förfallen till betalning, om förlikning är tillåten mellan dig och din motpart.

Den typ av krav som du anger omfattas alltså av möjligheten att ansöka om betalningsföreläggande. Kronofogdemyndigheten gör ingen närmare materiell prövning av din ansökan. Bestrider inte svarande ditt krav kommer kronofogdemyndigheten meddela ett utslag i enlighet med din ansökan - BfL 42 §. Om svarande bestrider kravet kommer du få ta ställning till om du vill driva saken vidare till tingsrätten - BfL 33 §. Därför bör du inte använda dig av ett betalningsföreläggande om du kan förutse ett bestridande av kravet från motparten.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare