Betalningsföreläggande

Hej!

Jag har en hanhund som jag har på foder för att para med andra tikar. Han blev utlånad till en tjej som visste om att jag tog 2000kr för språngavgift, och när hon skulle betala sa hon att hon inte hade pengar så vi skrev ett skriftligt avtal med senaste datum som hon skulle betala. Hon bröt det och sköt upp tiden, nu har detta pågått i över tre veckor.

Jag har både printscreens att hon sagt att hon ska betala och det handskrivna kontraktet med hennes underskrift och allt. Jag undrar hur jag kan gå vidare när hon inte betalat, iomed att kontraktet är brutet ifrån hennes sida?

Tacksam för hjälp

Mvh /Vera Isaksson

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Du har i detta fall en fordran på den som hyrde din hund. I det fall en fordran är förfallen och en avtalspart trots påminnelser alltjämt vägrar betala så är ett av de snabbare sätten att få betalt att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden. Länk med mer information om detta finner du här. Kronofogden kan då i slutändan göra utmätningar av personens egendom för att du ska få betalt för din fordran. En förutsättning för att ett betalningsföreläggande ska meddelas är dock att betalningsansvaret inte bestrids. I det fall betalningsansvaret bestrids så kommer kronofogden överlämna ärendet till tingsrätten, för att det där ska behandlas som ett tvistemål. Jag vill dock göra dig medveten om att du kommer att du kommer behöva betala ansökningsavgifter hos kronofogden, såväl som eventuella ansökningsavgifter i domstol, så mitt råd är därför att du återigen försöker föra en dialog med din motpart för att se om ni ändå inte kan komma överens i godo.

Hoppas situationen löser sig.

MVH

Anton PeterzénRådgivare