Betalningsföreläggande

Jag har lånat ut en stor summa pengar till en bekant. Jag har fått hjälp av en jurist att skriva ett skuldebrev.Daterat juli 2013. Där framgår villkoren, månatliga amorteringar, samt en minimisumma varje år. Det står också att jag har rätt att när som helst kräva skulden tillbaka. Sedan ett par månader tillbaka följs inte det överenskomna. Nu vill jag kräva allt tillbaka. Måste det ske formellt skriftligt? Eller hur gör jag.?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Om din bekant ej betalar och du vill få betalt kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Kronofogden skickar sedan ett brev till din bekant med kravet att du vill ha betalt. I brevet finns ett kvitto som din bekant ska skriva på och skicka tillbaka. Det är ett bevis på att brevet kommit fram.

Din bekant kan sedan välja att betala dig eller bestrida skulden. Om din bekant väljer att bestrida skulden kontaktar Kronofogden dig och du kan välja om du vill att din ansökan I fortsättningen ska handläggas av domstol.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare