Betalningsföreläggande

Hej! Min vän har lånat pengar av mig (mindre än 5000kr) och vi skrev aldrig något kontrakt vid tillfället då hon lånade dessa pengar. Vi är inte vänner längre och jag har bett om pengarna tillbaka. Personen i fråga påstår att denne inte kan ge tillbaka pengarna "just nu" pga sin ekonomiska situation. Nu vet jag inte till 100% hur den ekonomiska situationen ser ut men jag vet att det är inte en omöjlighet för personen. Hur kan jag se till att få tillbaka mina pengar? Är det möjligt att skriva ett kontrakt i efterhand? Kan jag gå via kronofogden?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om en person vägrar betala tillbaka en skuld kan man ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden.

Enligt 2 § Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning (LBH) är en ansökan om betalningsföreläggande möjlig om en skuld inte betalats tillbaka vid det datum man kommit överens om. I 5 § Lag (1936:81) om skuldebrev står det att om ingen tid för återbetalning har avtalats ska pengarna betalas tillbaka när den personen som lånat ut pengarna begär det. Eftersom du har begärt pengarna och inte fått tillbaka dem har du alltså rätt att ansöka om ett betalningsföreläggande.

Ansökan ska göras skriftligt och det ska tydligt framgå varför du gör ansökan och vad du vill att den ska resultera i, 9 § och 10 § LBH.

När Kronofogden fått din ansökan skickar de information till personen som är skyldig dig pengar, 25 § LBH. Personen ska fylla i ett delgivningskvitto för att visa att han eller hon har tagit del av ditt krav.

Antingen betalar personen efter detta eller så kan personen hävda att det inte finns någon skuld. Kronofogden tar då kontakt med dig och du får avgöra om tvisten ska drivas vidare i domstol (mot en viss kostnad), 33-34 LBH. Om du inte vill ta processen vidare till domstol kommer ärendet inte att utredas vidare. Skulle personen inte svara på delgivningen i tid kommer kronofogden meddela ett utslag som innebär att personen måste betala det du ansökt om. Då kan personen även bli skyldig att betala ränta.

Kronofogdens hemsida kan du läsa om hur man går tillväga för att göra en ansökan. En ansökan kostar 300 kr.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare