Betalningsföreläggande

Hej. Har lånat ut en stor summa pengar (250000kr) till en bekant mot en bra ränta. Han tog lånet för att i sin tur kunna hjälpa en vän att finansiera ett fastighetsköp. (Denne har pengar men inte fick loss dem då p.g.a. att dom finns utomlands). Har skrivit avtal oss i mellan som vi båda skrivit på. Det har nu gått 4 månader sedan sista återbetalningsdag. Han har kommit med undanflykt på undanflykt om varför jag inte kunnat få tillbaka mina pengar. Dels att han har pengarna på konton utomlands för att han fått dem så utav vännen som han i sin tur lånat ut "mina" pengar till. Banken där har ifrågasatt massa saker enligt honom och det hela börjar nu bli helt galet utdraget. Han måste blåljuga mig i ansiktet. Jag har börjat tvivla på att jag över huvud taget skall få tillbaka mina pengar. Hur skall jag gå till väga?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Det du bör göra är att ansöka om ett betalningsföreläggande, vilket regleras i lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning. Detta innebär att du vänder dig till Kronofogden för att få hjälp med att få tillbaka dina pengar. Information kring hur du ansöker kan du hitta på kronofogdemyndighetens hemsida.

Efter en ansökan kommer din bekanta att kontaktas av myndigheten och uppmanas att betala. Skulle din bekanta invända mot ditt krav kommer myndigheten kontakta dig och du får välja om du vill ta saken till domstol.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare