Betalningsansvar för lån angående bostadsrätt efter bodelning

när jag och min man skilde oss så gjorde vi en egen bodelning. Vår bostadsrätt har han kvar och jag har sommarstugan. Vi har undertecknat avtal på detta som vi har varsitt exemplar av. Det finns lån på bostadsrätten men den är lågt belånad och mitt ex amorterar i snabb takt, blir skuldfri om ca 3 år. Men jag står fortfarande kvar som låntagare och min fråga är; om mitt ex skulle avlida, kan jag då bli betalningsskyldig trots att jag inte har nån rätt till lägenheten. Den kommer ju hans barn att ärva, vi har inga gemensamma barn. Lägenheten är värd ca 3 miljoner, lånen är på ca 600 tusen. Mvh Annette

Lawline svarar

Hej! Enligt 11:8 1 st. äktenskapsbalken (1987:230, ÄB) har den make som bäst behöver makarnas gemensamma bostad rätt att få denna egendom i avräkning på sin lott. Förhoppningsvis har så skett även i ert fall. Om du står kvar som låntagare så är du avtalspart och kan bli betalningsskyldig oavsett om du har någon rätt till lägenheten eller inte. (Inom svensk avtalsrätt är det helt tillåtet att åta sig förpliktelser men låta någon annan få del av fördelarna av ett avtal.)

Det finns ett undantag enligt 11:8 2 st. ÄktB: "Svarar egendomen för fordran som är förenad med särskild förmånsrätt i egendomen, är en ytterligare förutsättning för ett övertagande att den andra maken befrias från ansvar för fordringen eller att medel till att betala denna har satts under särskild vård." Detta innebär exempelvis att om det har upplåtits panträtt i en bostadsrätt (som säkerhet för långivaren), får den ena maken bo kvar och överta det gemensamma hemmet endast om den andre maken slipper allt betalningsansvar för lånet. Eftersom du säger att din make har bostadsrätten nu men att du står kvar som låntagare låter det som att det inte finns någon upplåten panträtt och att detta undantag inte är tillämpligt.

Om det är något som känns orimligt i villkoren kring er bodelning så är det ingenting som hindrar att ni kommer överens om det ekonomiska ansvaret även sedan bodelningen är avslutad. Till sist ska erinras om att den som innehar en bostadsrätt inte nödvändigtvis är samma person som bor där. Om du är osäker kan du därför kontrollera om det inte är så att ni fortfarande innehar bostadsrätten med samäganderätt, jfr. 13:5 1 st. ÄktB. (Detta skulle i så fall kunna förklara varför ovanstående undantag inte har tillämpats i ert fall om en panträtt skulle vara upplåten.)

Lars BålmanRådgivare