Betalningsansvar för gemensamt lån efter separation innan bodelning

Situationen:

- Den ena parten i en samborelation lämnar relationen genom att flytta ut ur den gemensamma bostaden (villa).

- Denne skaffar sig inom några veckor en hyresrätt och ändrar sin folkbokföringsadress.

- Paret har gemensamma bolån på villan, med solidariskt ansvar.

Är parten som flyttat ut skyldig att fortsätta betala sin del av lånekostnaden tills dess att parterna kommit överens om något annat, antingen på egen hand eller genom bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni har tagit ett lån med solidariskt ansvar kan banken kräva hela betalningssumman från var och en av er. Det blir sedan upp till er att fördela lånekostnaderna inbördes. Om inget annat är överenskommet mellan er ska fördelningen vara 50/50. Om en av er har betalat för mycket kan hen kräva den andre på mellanskillnaden (2 § Skuldebrevslagen). Detta innebär alltså att om du tvingas betala mer än 50 % av amorteringarna och ränta så kan du kräva mellanskillnaden från din ex-sambo, så länge hon fortfarande står på lånet. Att ni inte längre är sambor förändrar inte detta.

Jag utgår från att ni äger huset tillsammans. I så fall kan det hända att hon vill ha hyresbetalning från dig eftersom du bor i huset ensam. Min bedömning är dock att hon inte kan kräva hyra av dig bara på grund av att hon flyttat där ifrån självmant. Istället bör er tidigare överenskommelse stå fast. Om hon inte är nöjd med den överenskommelsen får hon begära bodelning eller begära att huset tvångsförsäljs på offentlig auktion efter ansökan hos tingsrätten (6 § Samäganderättslagen).

Sammanfattning och råd

Banken kan kräva full amortering på lånet i enlighet med låneavtalet från vem som helst av er. Om din ex-sambo vägrar betala, så att du tvingas betala banken för att slippa försenad betalning, kan du kräva din sambo på mellanskillnaden. Din sambo är alltså fortfarande skyldig att betala sin del av lånekostnaden trots att hon har flyttat ut.

Om ni vill ha hjälp med att göra en bodelning i enlighet med sambolagen rekommenderar jag att ni tar hjälp av en av våra professionella jurister på Lawline juristbyrå. Att anlita en jurist hos oss kostar 1677,5 kr per timme. Om ni är intresserade av detta kan ni kontakta mig på johan.landstrom@lawline.se så återkommer vi med en offert.

Mvh

Johan LandströmRådgivare