Betalningsanmärkning - privatperson/juridisk person

hej hur länge har man en betalningsanmärkning? hur vet man om man är privatperson eller juridisk person?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur länge har man en betalningsanmärkning?
Beroende på vad det är för slags betalningsanmärkning kan preskriptionstiden variera. Kreditupplysningsföretagen har dock vanligtvis kvar uppgifter på en privatperson i tre år efter den dag anmärkningen registrerades. För juridiska personer kan anmärkningen kvarfinnas i fem år.

Hur vet man om man är privatperson eller juridisk person?
En privatperson är detsamma som en fysisk person, det vill säga en människa. En juridisk person utgörs istället av ett företag, en förening eller ett dödsbo.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare