Betalningsanmärkning efter återvinning av utslag från kronofogdemyndigheten

Hej! jag hade en tvist med et företag som skulle skydda min identitet på internät. Jag tackade nej till de. skrev 2 brev inget svar tillbaka. fick fakturan från deras inkasso kompisar

pratade med en advokat ( i Östersund) alt gick till Östersunds domstolen, jag fick rätt av domstolen. Men betalnings anmärkningar stå kvar hos kronofogden. JAG FÖRSOKTE PRATA MED DE, OCH FICK EN TID PÅ DERAS RÄTTELSETEAMET PÅ GOTLAND1 JAG BO I gÄLLÖ JÄMTLAND.

jAG BLEV LITEN GALEN DERFÖR DETTA ÄR INTE RÄTVIS. JAG HAR VUNNIT SÅ VÄRFÖR FÅ JAG NU ET TVIST MED SOM INTE VIL PLOCKA BORT BETALININGS ANMÄRKNINGEN.

Lawline svarar

Hej,

som jag förstår din fråga har du blivit erbjuden en tjänst från ett företag. Denna tjänst har du tackat nej till men du har sedan det fått en faktura från ett inkassobolag. Du har även fått en betalningsanmärkning från kronofogden. och du har varit i domstol där du vunnit.

Vad jag misstänker ha hänt, är att företaget har ansökt om betalningsföreläggande hos kronofogden. Om du då inte har bestritt ansökningen i rätt tid eller erkänner skulden, så meddelar Kronofogdemyndigheten utslag (vilket av många ses som en betalningsanmärkning). 42 § Lag om betalningsföreläggande och handräckning (LBH)

Om du som svarande är missnöjd med utslaget kan du ansöka om återvinning senast 1 månad efter utslaget meddelades. 52-53 §§ LBH

Om du har ansökt om återvinning i rätt tid lämnas målet till tingsrätten som ska avgöra saken. 54 § LBH

Det som är viktigt att veta är att så fort kronofogden meddelar utslag så får man en anmärkning i deras system. Om man sedan ansöker om återvinning och dessutom vinner i domstol så står anmärkningen fortfarande kvar. För att undvika en betalningsanmärkning måste man bestrida betalningsföreläggandet redan från början och alltså undvika att utslag meddelas.

MVH

Zinar BudakRådgivare