FrågaAVTALSRÄTTGåva10/10/2017

Betalning i efterhand för en gåva

Hej!

En kille kräver mig på pengar då jag inte tog emot hans gåva/present. En flygbiljett till Tyskland. Dagen då jag skulle åka missade jag planet. Han hade inte konsulterat mig vid köpet av biljetten eller frågat mig om jag ville dit till honom. Efter diskussion säger han att jag är en fri kvinna och kunde välja om jag ville ta emot den eller inte, efter lite övertalning gick jag med på det. Det var ändå hans födelaedag. Men eftersom jag inte kom kräver han betalning. Finns det någon lag som säger att jag måste betala tillbaka?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En benefik handling

En överlåtelse av en gåva innebär, att det sker en äganderättsöverlåtelse utan motprestation. Man kan alltså inte ge någon en gåva och kräva att gåvomottagaren ska betala med pengar för den. Ett krav om betalning kan heller inte upprättas i efterhand.

Tradition

Gåvan är även fullbordad först när egendomen har kommit i gåvotagarens besittning (innebärandes att du har saken under omedelbar kontroll). Har du inte mottagit biljetten, har du inte fått någon gåva.

Slutsats

Personen ifråga kan inte kräva dig på pengar, eftersom det förtar en gåvas benefika karaktär, samt har du inte fått gåvan i din besittning.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare