Betalning av skuldebrev

Hej alla duktiga studenter! Jag och min man har lånat pengar av bekanta ,ett hemmaskrivet avtal där vi betalar 5000 kr/mån. vi sköter det exemplariskt och givetvis ska hela skulden betalas (400000) Skulden har betalats kontant och delvis insatt på konto. Nu kommer lögner och svek. Dom vill ha alla pengar på en gång + påståeende att vi inte sköt betalningarna. Vi har en "medlare" som ska ingripa om något inte stämmer. Han vittnar till oss att allt är som det ska med betalningarna. Vi har betalt 120000 kr dom säger 48000 kr. Detta är en mardröm när ord står mot ord. Kan dom vinna detta? Eller ska avtalet fortsätta gälla. Detta är terror, svek , lögner kan jag anmäla detta i min tur ?

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.

Det första jag vill gör er medvetna om är att det ni kallar för "avtal" i juridisk mening är ett skuldebrev. Ett skuldebrev är, till skillnad från ett avtal, en ensidig utfästelse om betalning.

Enligt skuldebrevslagen, 5§, är Ni skyldiga att betala om borgenären kräver detta. Detta gäller dock inte om förfallotid för skuldens upphörande är avtalat i skuldebrevet. Det räcker alltså inte med en avbetalningsplan utan ett visst specifikt datum måste vara för handen. Om man exempelvis skriver att gäldenären skall betala 5.000 kronor i månaden räcker inte detta för att anses vara en avtalad "förfallodag". Ni måste alltså ta en titt på ert skuldebrev och se hur det ser ut. Så, om där inte finns någon förfallodag måste ni betala när borgenären (era vänner) så kräver.

Vad gäller avbetalningarna skall dessa helst antecknas på skuldebrevet och ni skall erhålla kvitto. Att era vänner nu hävdar att ni inte har betalat det som ni, enligt dig, har betalat, kan röra sig om försök till bedrägeri och skall således polisanmälas. Ni har också en medlare som kan tjäna som vittne.

Mitt tips är såklart att få kvitto på det ni betalar kontant. När ni betalar över internet finns givetvis allt där.

Allt gott & lycka till.

Lawline RådgivareRådgivare