Betalning av skuld

Hej!

Jag ska i dagarna betala tillbaka en skuld som är specificerad i ett skuldebrev utställt av mitt ex. Jag vill då få ett kvitto på att jag har betalt skulden och undrar hur ett sådant bör utformas för att undvika framtida problem som t.ex. att han kräver mig på skulden igen trots att den då är betald? Finns det någon mall man kan använda sig av? Vad bör stå med?

Tack för hjälpen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Den typ av skuldebrev som är ställt till en viss person kallas löpande skuldebrev och regleras i 2 kap. skuldebrevslagen (SkrbL). Enligt 21 § SkrbL har gäldenären rätt att begära kvitto på betalning av skulden. Rätt till kvitto är en allmän princip och gäller även för enkla skuldebrev. Se 21 § SkrBL, https://lagen.nu/1936:81#P21S1

Det finns inte en bestämd form för hur ett kvitto på betalning av skuldebrev ska se ut, men jag rekommenderar att du begär ett skriftligt kvitto.´Vi på Lawline kan bistå dig med hjälp angående skuldebrev. Se följande länk: http://lawline.se/avtal/skuldebrev

Hoppas informationen var till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare