FrågaKÖPRÄTTÖvrigt08/11/2017

Betalning av returfrakt vid internetköp

Jag har köpt en vara online som jag ska lämna tillbaka. Retursedeln jag fick medskickad är för 2,0kg och paketet väger 2,5kg. I och med detta kan jag ej skicka tillbaka paketet med den retursedeln, vilket det står på att frakten redan är betald. När jag chattat med anställda på hemsidan säger dom att jag ska betala den resterande summan och att dom bara står för frakten upp till 2,0kg. Detta finns det ej information om på deras hemsida och de kan själva ej heller länka till information gällande detta. Det enda dom refererar till är deras "the supervisor" sa det. Var har jag rätt att kräva? Tycker att de borde stå för hela frakten i och med att det inte finns information gällande 2,0kg "regeln" på deras hemsida. Sidan heter missguided.co.uk. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag uppfattar det som att anledningen till att du ska lämna tillbaka varan är att du ångrat dig, alltså att det inte är något direkt fel på varan. Jag utgår även ifrån att du köpt varan som konsument, alltså inte inom ramen för ett eget företag eller liknande.

För din situation är lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler relevant. I 2 kap. 13 § (här) framgår att en konsument som utövar sin ångerrätt enligt huvudregeln ska stå för kostnaden för återsändandet själv. Det finns dock undantag från huvudregeln, till exempel om näringsidkare erbjudit sig att stå för kostnaden.

På företagets hemsida framgår att "Items must be returned at the customer's expense." i enlighet med huvudregeln jag nämnde. Att de trots detta skickat dig en betald fraktsedel och dessutom hävdar att det finns en gräns på två kilo ter sig märkligt.

Tyvärr är det helt enkelt så att du ska betala för frakten själv eftersom det framgår att de inte betalar returfrakten. Jag skulle rekommendera att du gör som de föreslagit och betalar den resterande summan eftersom alternativet är att du får betala hela frakten själv.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare