Betalda semesterdagar under provanställning

Hej, har provanställning i 6 månader från 13 juli till 13 januari, har jag rätt till några betalda semesterdagar under denna period ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler beträffande semesterdagar finns i Semesterlagen. En arbetstagare har rätt till totalt 25 semesterdagar per år, enligt 4 § semesterlagen. Denna bestämmelse är tvingande och det innebär att en arbetsgivare inte kan avtala bort den. Ett semsterår motsvarar tiden från 1 april till och med 31 mars åter därpå, enligt 3 § semsterlagen.

Hur många betalda semsterdagar du har rätt till beror hur länge du har varit anställd, enligt 7 § semsterlagen. Normalt har en arbetstagare rätt till ca två betalda semsterdagar per månad. Du har varit anställd i 6 månader. Detta innebär således att du har rätt till 12 betalda semsterdagar.

Semstern ska förläggas mellan juni och augusti om inget annat har avtalats, enligt 12 § semsterlagen.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga, annars är du alltid välkommen åter!

Med vänliga hälsningar

Fawzia HassounRådgivare