FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt17/05/2021

Betalar man skatt på gåvor och förskott på arv?

Jag har fått uppgiften att gåvoskatt ska betalas om man av samma gåvogivare inom en treårsperiod får gåvor vars sammanräknade värde är 5000 euro eller mera. Vidare att förskott på arv är en gåva på vilken gåvotagaren ska betala gåvoskott. Är dessa uppgifter korrekta? Jag har varit av uppfattningen att gåvoskatten numera är avskaffad i Sverige.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din uppfattning är korrekt, i Sverige är gåvoskatten avskaffad sedan 2005. I Sverige betalar man alltså inte skatt på gåvor och inte heller på arv, se 8 kap. 2 § inkomstskattelagen.

Jag misstänker att du fått din information från en av de första länkarna som visas när man googlar "gåvoskatt", hemsidan är dock finsk och förklarar hur gåvor och förskott på arv beskattas i Finland.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare