FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/02/2019

Betala tullavgift för att få ut medicinen?

Beställde tramadol på nätet som tullen tog på Arlanda. Kan jag betala något tullavgift för att få ut medicinen eller vad händer annars.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tramadol var för ett tag sedan det enda läkemedlet i sin klass som inte behövdes skrivas ut på särskild receptblankett, men Läkemedelsverket stramade nyligen åt reglerna. Tramadol har varit under utredning vid Läkemedelsverket och den 1 december 2007 blev substansen narkotikaklassad i Sverige.

Få ut medicinen från tullen?

Allt beror på ifall du har ett läkemedelsrecept som bevisar att du får importera tramadol i egenskap av privatperson från utlandet. Om du inte har någon läkemedelsrecept kan du inte utkräva tramadol från tullen i och med att det bland annat är narkotikaklassad. Har du alltså inget recept får du inte ta med det in i landet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Robin BadiliRådgivare