FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt27/05/2023

Betala räkningar som gåva eller inkomst?

Jag har en längre tid betalat räkningar för släktning, hyran tex så att hon inte hamnade på gatan eller fick betalningsanamärkningar. Räknas dom som inkomst för henne?. Det var stora summor på sammanlagt ca 100000 kr uppdelat under flere år.

Lawline svarar

Hej att tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

När man betalar något åt någon annan så kan det vara att anse som inkomst eller som en gåva. För att det skall vara att anse som en inkomst enligt skatterätten behöver betalningen eller "gåvan" ges som ett resultat av någons prestation, alltså som en slags betalning för utfört arbete. Detta går ungefär att utläsa ifrån 10 kap 1 § inkomstskattelagen.

Dock om du bara betalar någons räkningar utan att det görs som betalning för utfört arbete, är det snarare att anse som en gåva, vilket innebär att det är skattefritt enligt 8 kap 2 § inkomstskattelagen.

Hoppas detta var ett tillfredsställande svar på din fråga!

//Mvh

Linus NilssonRådgivare