Betala parkering via en app

Hej!

Jag fick parkeringsbot av qpark. De har ingen maskin bara mobilapp. Jag kunde inte ladda ner appen.

Vad gäller? Jag trodde att parkeringsbolaget måste tillhanda ge lagligt betalningsätt dvs kontanter eller kort. En app är inget lagligt betalningsmedel.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att sedlar och mynt är lagliga betalningsmedel, 5 kap. 1 § Riksbankslagen. Denna regel kan dock avtalas bort. En butik, restaurang eller liknande kan alltså vägra att acceptera kontanter överhuvudtaget. Butiker kan säga nej till kontant betalning eftersom de kan ingå vilka avtal de vill med sina kunder.

Detsamma gäller för parkeringsbolag. Ett företag väljer själva vilka betalningssätt de vill använda, t.ex. betalning via en app.

Sammanfattningsvis får alltså ett företag välja vilka betalsätt de vill erbjuda. Ett parkeringsbolag måste inte erbjuda betalning med kontanter eller kort. Det är tillräckligt att ett parkeringsbolag erbjuder betalning via app.

Det är på så vis upp till dig som kund att välja om du vill acceptera företagets betalningssätt eller inte. Parkeringsbolaget kan i ditt fall kräva att du ska betala via en app om du vill parkera på den aktuella platsen. Om du har parkerat på deras område och inte betalat, har företaget rätt att ta ut en avgift.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare