FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt02/08/2019

Betala offentlig försvarare

Hej! Jag åkte dit på rattfylla 0;41 prom jag fick en advokat tilldelad av domstolen detta beroende på neurologiskt handikapp 45% . Frågan är måste jag alltid betala advokatskostnader även vid fällande dom? Finns det undantag? Jag har med största sannolikhet druckitoch kört bil under påverkan av mitt handikapp frånvaro epilepsi.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Som jag förstår dig har du fått en offentlig försvarare förordnad av domstolen. Då betalar du bara om du skulle dels förlora målet och dels har dom ekonomiska förutsättningarna för att betala. Så om du antingen vinner målet eller inte kan betala så betalar du inte (se domstolarnas information). Har du på eget bevåg anlitat en privat försvarare måste du betala denna.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare