Betala medsökandes lån

Hej har ett lån med medsökande o undrar om man enligt lagen kan extra amortera endast på sin medsökandes lånedel så att dennes skuld minskas

En sak till kan man köpa en lägenhet och stå som ägare till den ((om man har pengar på banken till det )) även om man har hus sedan innan

Lawline svarar

Hej Cecilia! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga undrar du om man på ett lån med medsökande kan amortera på endast den andres lånedel samt om man kan äga flera bostäder.

Amorteringen

Svaret på amorteringsfrågan beror lite på hur ert avtal med banken ser ut. Om ni har sökt lånet tillsammans är det förmodligen så att ni båda är ansvariga för hela skulden och att ingen uppdelning kan ske. Detta kallas för att vara solidariskt ansvariga. Solidariskt ansvar innebär att banken kan kräva vem som helst av er på betalning av all förfallen skuld. I sin tur innebär detta att även om en medsökande direkt amorterar hela "sin del" kvarstår fortfarande personen som medsökande. Det innebär i sin tur att banken fortfarande kan kräva denna person på betalning allt eftersom lånet förfallet.

Ovan förklaras enklast med ett exempel. Säg att A och B tillsammans tar ett lån på 1 000 000 kr. Efter ett år betalar A in 500 000 till banken och säger till B (men inte till banken) att hon inte tänker betala något mer. Banken skickar sedan nästa lånefaktura till B, men B har inga pengar att betala med. Banken kan då kräva A på betalning eftersom A fortfarande är part i låneavtalet med banken.

Om A på grund av detta får betala allt som är kvar på lånet (500 000 kr) så blir B skyldig A 500 000 kr. Detta kallas för regressansvar. Kontentan är alltså att för banken spelar det ingen roll vem av er som betalar, så länge någon betalar. Fördelningen parterna emellan får parterna lösa själva.

Omförhandla avtalet med banken

Mitt råd är att kontakta banken ni har lånet i och fråga om ni kan omförhandla avtalet. Vi återgår till vårt exempel med A och B, men skriver om det lite för att passa din situation.

A och B tar tillsammans ett lån på 1 000 000 kr. Efter ett år går A och B in tillsammans till banken och säger att A vill betala halva lånet och att B inte längre ska vara skyldig banken någonting. Alltså att A ska betala 500 000 kr till banken och att A efter det ska vara skyldig banken 500 000 kr till. Om banken går med på detta eller inte beror på hur kreditvärdig A är. Om banken bedömer att A är tillräckligt kreditvärdig för att kunna ha ett lån på 500 000 kr utan någon medsökande så kommer de förmodligen att gå med på det. Om de inte går med på det så kommer B stå kvar på låneavtalet och vi är tillbaka i den situation som jag beskrev inledningsvis.

Äga flera fastigheter

Det finns inga begränsningar på hur många fastigheter man får äga. Rent teoretiskt kan du äga varenda bostadsrätt, radhus, skogstomt och villa som finns i hela landet utan att lagen kan göra något åt det.

Sammanfattning

Att bara betala in hälften av pengarna till banken och säga att "B har nu löst hela sin del så ni kan inte kräva henne på pengar längre" kommer inte fungera. Ni måste tillsammans omförhandla avtalet med banken och hoppas de går med på att friskriva en av parterna.

Det finns inga begränsningar på hur många lägenheter eller fastigheter man får äga.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

William Nordstrand LarssonRådgivare