Betala hyra en dag för sent

Hej,

Vi hur ett hus på landet och betalar hyresvärden senast den 1:a i varje månad i förskott. Jag för över hyran via banken och det har strulat så jag bara lyckats föra över en del av hyran. Har erbjudit att betala resten kontant via en fråga på sms men hyresvärd vill att det sätts in på kontot. Det innebär att resterande del kommer in en dag försent och jag undrar då om jag kan lastas för detta då jag erbjudit att betala kontant men han vill ha det på kontot vilket blir en dag försent?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I de fall en hyresgäst betalar hyra för sent – mer än en vecka efter förfallodagen – kan hyresrätten bli förverkad (jordabalken 42 § 1 st, p 1 här). I ditt fall kommer betalningen ha inkommit innan en vecka har gått och någon förverkandegrund föreligger alltså inte. Men även i de fall hyresgästen dröjer mer än en vecka så har denne ändå möjlighet att betala hyra. Detta på grund av att hyresgästen under tre veckors tid efter det att denne mottagit uppsägning och en särskild underrättelse om möjlighet till återvinning, har möjlighet att betala in hyran och således återvinna hyresrätten (44 § jordabalken). Med andra ord kan du vara lugn, du har redan gjort vad som behövs.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare