Betala en skuld pga. ansökan om betalningsföreläggande

Hej, undrar om man som gäldenär alltid har rätt att betala en skuld till borgenären, eller har borgenären rätt att kräva att man betalar till kronofogden om skulden gått dit. Vore intressant att se lagrum då det kan vara så att men har flera skulder hos kronofogden, men vill betala en speciell skuld först och inte sprida ut betalningen på flera borgenärer

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Då någon har ansökt om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten (KFM) får du som gäldenär ett föreläggande, vilket du kan bestrida (invända mot) om du anser att det krav som riktas mot dig är oriktigt. Anser du att kravet är riktigt ska du betala, inkl. räntor och kostnader, direkt till den borgenär (vilken i ärenden om betalningsföreläggande kallas ”sökanden”) som ansökt om betalningsföreläggandet. När betalningen kommit fram ska sökanden ta tillbaka sin ansökan.

Om du inte kan betala skulden kommer KFM att meddela ett utslag om att skulden är fastställd. KFM kommer också att meddela utslag om du inte gör något alls, dvs. varken bestrider kravet eller godkänner det och betalar direkt till sökanden, inom den tid som anges i föreläggandet, den s.k. förklaringstiden.

Att KFM meddelar ett utslag betyder att du är skyldig att betala skulden. Gör du inte detta kan KFM göra en utmätning. Skulden ska betalas till sökanden eller dennes ombud, om det inte är så att sökanden har begärt KFM:s hjälp med verkställandet, i ett sådant fall är det till KFM du ska betala. Det kan vara en bra idé att kontakta sökanden för att göra upp om hur betalningen ska ske.

På KFM:s hemsida finns bra information om processen och de olika stegen vid ansökan om betalningsföreläggande och utslag. Länk till sidan är http://www.kronofogden.se/Fattettbrev.html. Här kan du genom att använda menyn till vänster läsa om olika brev som KFM kan skicka ut.

Vad gäller lagrum regleras ansökan om betalningsföreläggande i lagen (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning. Av 25 § framgår att förklaringstiden inte utan särskilda skäl får vara mer än två veckor. Att bestridande ska ske skriftligen framgår av 31 §. Av 42 § framgår att utslag meddelas om gäldenären inte inom rätt tid har bestridit ansökningen. 45 § anger att det följer av 2 kap. 1 § utsökningsbalken (UB) att KFM självmant verkställer utslaget om inte sökanden har angett att verkställighet inte ska ske.

Lagen om betalningsföreläggande och handräckning hittar du https://lagen.nu/1990:746

UB hittar du https://lagen.nu/1981:774

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare