Betala eller leverera vara först?

Hej! Jag har sålt en väska, som köparen innan köp sett bild på. och som jag har fått betalt för och skickat. Nu har köparen fått väskan, hon undrade om den var äkta. Vilket den är och jag har även visat mitt bekräftelsemejl på väskan.

Jag erbjuder mig att jag kan ändå för att vara sjysst ta tillbaka väskan om köparen själv betalar frakten för returen, skickar tillbaka väskan till mig först, och jag får kontrollera väskan därefter betalar jag tillbaka pengarna.

Köparen är ändå inte nöjd och skriver till slut att väskan inte motsvarade hennes förväntningar. Vi är inte överens, då köparen vill ha pengarna innan hon ska returnera varan till mig. Vad gäller här? Jag har sökt mig runt men hittar inte ett tydligt svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Precis som du har upptäckt så finns det faktiskt ingen lag eller några regler som reglerar denna typ av situation. Vad som gäller är istället att det råder avtalsfrihet. Detta innebär att du och köparen tillsammans får komma överens om en lösning.

Jag har full förståelse för att det lätt uppstår tillitsproblem i dessa typer av situationer och det lättaste är därför om man kan lösa det på plats. Ibland är det dock inte möjligt och köparen och säljaren blir då tvungna att komma överens om en lösning som kräver varandras tillit.

Mitt tips är dock att du sparar all typ av elektronisk kommunikation som kan styrka vad som avtalats. Skulle det sedan bli några konstigheter och köparen inte skulle uppfylla sina förpliktelser enligt avtalet så har du åtminstone bevis på vad som avtalats. Vad du även kan göra är att be om någon slags bekräftelse på att paketet skickats iväg. Detta fungerar som ett bra bevis på om köparen uppfyllt sina förpliktelser enligt avtalet eller inte.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars får du gärna höra av dig igen!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare