Betala avliden exmans skulder?

hej

har en fråga min exman dog förra året och vi har varit skilda sen 2010 är det meningen att jag ska betala hans skulder jag kan förstå dom som jag står som bogen på men dom an

mvh tycker jag inte att jag ska betala

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Angående de skulder där du inte står som borgensman har du ingen anledning till oro, där kan det inte uppkomma någon form av betalningsskyldighet.

Angående de skulder där du står som borgensman kan du komma att bli betalningsskyldig om de tillgångar som finns i dödsboet inte täcker skulderna.

Om något är oklart eller om du har följdfrågar, tveka inte att fråga igen!

Mikael JonassonRådgivare