Besvarar Lawline skolfrågor?

En fin vårdag i slutet av april är S ute och går en promenad i stadsparken. Det är ganska mycket

folk ute som, likt S, njuter av vårsolen. I stadsparken befinner sig också L, som är ute på en

löptur. L gillar att lyssna på musik när hon tränar och springer därför med hörlurar där hon

på ganska hög volym. Medan hon springer så känner hon plötsligt att hon vill byta låt. L tar därför fram sin mobiltelefon och börjar scrolla i sin spellista. Etersom hon tittar

ner i sin telefon samtidigt som hon fortsätter springa så ser hon inte att hon börjar närma sig S

bakifrån, som promenerar en bit framför henne på parkvägen. L springer rakt in i S, som

därför får en hård knuff i ryggen och håller på att ramla framlänges. S lyckas precis parera så att

hon inte slår i backen och klarar därför av att hålla sig på fötterna. S har dock på sig ett par väldigt

dyra märkessolglasögon och när hon knuffas framlänges så ramlar dessa av och landar på den

grusiga parkvägen. L tror däremot inte det är någon större skada skedd eftersom S lyckades

hålla sig på fötter efter krocken. Hon stannar därför inte upp, utan vänder sig bara snabbt om och

säger "Oj, förlåt" och springer sedan vidare.

S blir väldigt arg, dels för att L sprang in i henne, dels för att L så nonchalant bara

springer vidare. Hon börjar därför springa efter L och halkar, förstör hennes dyrabyxor och bryter armen.

Kan S få skadestånd av L och i sådana fall för vad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga!

Lawline har som policy att inte besvara skolrelaterade frågor. Eftersom din fråga verkar vara sprungen från ett skolarbete kan jag dessvärre inte besvara den. Mitt tips är att du tittar i Skadeståndslagen (1972:207) och funderar över skadeståndsgrundande orsakssamband.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare