Bestridande av kontrollavgift för parkering

Hej

Jag har fått en kontrollavgift för parkering i förhyrd/reserverad plats.

Det finns varken skyltar eller markeringar i backen som talar om det.

När man kör in på området så finns det en zontavla med parkeringsförbud och tilläggstavla med markerade platser.

Det går dock att köra in på området utan att passera en zontavla via en parkering till en restaurang.

Jag har skrivit till parkeringsbolaget och bestridit kontrollavgiften och skickat med foton som styrker mitt påstående, men dom skickar bara att det inte är skäl nog och vidhåller sitt krav, som jag bestrider.

Hur länge får dom hålla på?

Mvh Anders

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Eftersom du skriver att du fått en kontrollavgift, antar jag att parkeringen är på privat mark och då gäller lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering. Markägaren får då lov att ta ut en kontrollavgift om ett fordon har parkerats inom området i strid mot förbud eller villkor som markägaren har beslutat, enligt 1 §.

I 3 § finns en bestämmelse som anger att kontrollavgift endast får tas ut om parkeringsförbudet eller villkoret har markerats tydligt med hjälp av vägmärken. Här blir det i ditt fall en fråga om vad som kan anses vara "tydlig markering". Antagligen tycker markägaren att det är tillräckligt tydligt med en skylt.

Parkeringsbolaget kan fortsätta att vidhålla sitt krav. Det enda du kan göra då är att fortsätta bestrida kontrollavgiften. Om parkeringsbolaget vill gå till domstol för att försöka få ut kontrollavgiften måste de väcka talan mot dig, vid tingsrätten på den ort där parkeringen ägde rum, inom två år från den dag då de anser att du parkerade olovligt, enligt 9 §.

Vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare