Bestridande av felaktig faktura
Lawline svarar
Hej, och tack för din fråga!
Om företaget väljer att gå vidare med ärendet till Kronofogdemyndigheten (KFM) måste de göra det genom att ansöka om betalningsföreläggande mot dig. KFM skickar då ut ett föreläggande till dig som du har att ta ställning till. Eftersom du inte har någon betalningsskyldighet är det viktigt att du bestrider det kravet.
Detta innebär dock inte att du får en betalningsanmärkning! En betalningsanmärkning får du bara om företagets ansökan om betalningsföreläggande bifalls, dvs. om du inte bestrider kravet. KFM meddelar då ett beslut som kallas utslag och är en exekutionstitel. KFM går inte in och bedömer om du är betalningsskyldig eller inte, utan det är domstolens uppgift.
KFM kommer att informera företaget om att du bestrider betalningsskyldighet och de får då ta ställning till om de vill driva frågan vidare i domstol.
Skulle målet hamna i domstol är det företaget, i egenskap av sökande, som måste bevisa att du ska betala. Betalningsskyldighet grundas på avtal, och eftersom ni inte har ingått något avtal ska du givetvis inte betala.