Bestridande av faktura för annans skadegörelse

Jag hoppas ni kan hjälpa mig då jag känner mig rätt hjälplös i det här fallet. För ett år sedan i maj 2012 så hade jag och min sambo ett gräl och jag slängde ut honom ur min hyresrätt. Jag står på lägenheten och han har endast en c/o adress hos mig. Jag sov över hos en kompis den natten och när jag kom hem på morgonen så var porten till huset sönderslagen. (jag bor på 7:e våningen). Min sambo blev misstänkt för detta och hade suttit hos polisen över natten. Ett halvår senare kom ett brev om att utredning blivit nedlagd och att det inte fanns några brottsmisstankar mot honom. Idag 19 juni på kvällen får jag ett brev i brevlådan från min hyresvärd som han personligen lämnat där eftersom det var så pass sent på kvällen det kom. I brevet ligger en egengjord "faktura" med flera krav på betalning för bland annat glas, jour osv. Brevet är skrivit som om att det är jag som är betalningsansvarig för denna skadegörelse med ett belopp på drygt 6000 kr. Betalningen skall vara gjord inom 10 dagar och denna så kallade "faktura" har inget inbetalningskort eller fakturanummer. Med i brevet låg också den faktura som hyresvärden fått från företaget som lagade rutan. Jag har en privat hyresvärd. Är det här i huvud taget en giltig faktura och kan jag verkligen vara betalningsansvarig för något som jag inte har gjort? Hur kan jag i så fall överklaga detta? Vad borde jag göra? Jag är med i hyresgästföreningen! Borde jag vända mig till dem eller till polisen? Vad anser ni? Kan jag ens få påminnelse/inkassokrav på detta eftersom "fakturan" verkar vara gjord av honom själv?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Var och en är personligt betalningsansvarig för sina skulder. Du har alltså inget ansvar för det din sambo eventuellt har gjort. Det du måste göra i det här läget är att bestrida fakturan, det vill säga meddela din hyresvärd att du inte tänker betala. I brevet (helst rekommenderat) ska du uppge ditt namn, adress, telefonnummer och e-postadress om du har en sådan. Ange också belopp och datum på den faktura som du inte tänker betala och anledningen till varför du inte betalar. Spara gärna en kopia av brevet du skickar, för att kunna styrka att du bestritt betalningskravet. Om du får en påminnelse behöver du inte skriva ett nytt brev, utan det räcker med att du invänt mot det första betalningskravet. För att undvika en betalningsanmärkning kan du skicka samma dokumentation till Kronofogden. Om din hyresvärd kontaktar ett inkassoföretag och du får ett kravbrev hem, bestrider du detta brev på likvärdigt sätt.

Efter du har bestritt kravet blir det din hyresvärd som måste bevisa att du är betalningsansvarig. Utifrån det du skriver ser jag inte hur din hyresvärd ska ha någon möjlighet att få igenom sitt anspråk. Även om hyresvärden skulle ha adresserat fakturan till din sambo istället för dig, talar de nedlagda brottsmisstankarna mot att betalningsansvar för din sambo kan bevisas.

En brevmall för att bestrida en faktura hittar du på Konsumentverkets hemsida  (http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Bluffar/Varatjanst-du-inte-bestallt/?epslanguage=sv).

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare