Bestridande av faktura

Hej, Vi anlitade ett byggföretag 2010,bygget är färdigställt och allt är betalt sedan två år tillbaka. Nu har vi fått en faktura på 10 000 kr från en av underleverantörerna till byggbolaget. vi har bestridit fakturan och hänvisar till bygg bolaget men leverantören menar att detta arbetet ligger utanför det ursprungliga priset och att detta var inte med i prisförslaget. Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej!

Initialt kan sägas att en krav på betalning, som inte har avtalats, bör bestridas – vilket du även nämner att du har gjort. Genom att bestrida fakturan åligger det den som hävdar fakturans giltighet att bevisa att betalningsskyldighet föreligger. Den som begär att få betalt vänder sig ofta till Kronofogdemyndigheten eller ett inkassobolag för att få hjälp att driva in skulden. Om underleverantören tar sådan hjälp bör du ytterligare en gång, skriftligt, bestrida fakturan. Ifall du fortsätter att bestrida betalningsskyldigheten återstår endast för underleverantören att vända sig till tingsrätten för att där försöka fastställa betalningsskyldigheten.

Mer information om bestridande av faktura finns på Konsumentverkets hemsida (http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Bluffar/Varatjanst-du-inte-bestallt/).

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare