Bestrida parkeringsbot

Hej

Jag fick felaktig pakering böter

Jag hade en timme giltig sms parkering och jag försökte at nå dem per telefon men de svarar inte vad råd kan ni ge mig vänlig hälsningar

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Anser du att boten är felaktig kan du bestrida den. Hur du gör detta står på boten.

Även om du anser att boten är felaktig och avser att bestrida den kan det vara viktigt att ändå betala boten. Om du ska betala avgiften eller inte beror på om det rör sig om en felparkeringsavgift eller en kontrollavgift. Vilken slags avgift det rör sig om står på boten. Rör det sig om en felparkeringsavgift rekommenderar jag dig att betala boten eftersom du annars kan få påminnelseavgifter samt då skulden kan gå till kronofogden. Om du får rätt i frågan kommer du få pengarna återbetalda. Rör det sig istället om en kontrollavgift ska du så snart som möjligt klaga till den som utfärdat avgiften, till exempel parkeringsbolaget eller markägaren. Till skillnad från en felparkeringsavgift finns det möjlighet att hålla inne betalningen för en kontrollavgift. Det är viktigt att du bestrider avgiften skriftligen, exempelvis genom att skicka ett mejl.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare