FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt02/10/2019

Bestrida faktura genom behörighetsöverskriden fullmakt

Hej!

Jag har en fråga till er.

Ifall företag A muntligen gör ett avtal med person X för att hämta upp varor till dem och sedan ringer till företag B (som har varorna) och säger att X kommer och hämtar upp varorna åt dem hos Företag B. Detta godkänner företag B. Person X kommer och hämtar ut varorna men behörighet för detta finns inte skriftligt. Varorna lämnas ändå ut till Person X. Företag A får varorna av person x men betalar aldrig fakturan. Företag A säger att person x saknar behörighet att hämta ut för dem och bestrider fakturan. Vad kan företag B göra då? Företag B har ju ändå lämnat ut varorna till person x som inte hade behörighet. Företag B har nu gått efter person x i stämning men företag A har fått alla saker och vill inte veta av person x längre.

Vore tacksam för svar.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Denna fråga regleras i avtalslagen (avtL) och köplagen (köpL). I detta fallet har det uppstått en giltig fullmakt genom ett riktat meddelande till B om att X får hämta varor åt A hos B (13 § avtL). Således har vi konstaterat att fullmakten inte nödvändigtvis vara skriftlig utan kan grunda sig på ett muntligt meddelande, däremot medför detta vissa problem i mån av vad man kan bevisa. Således är min bedömning att det inte skett något i strid mot lag eller avtal i avseende om B gjort fel i att lämna ut varorna till X. Däremot kan det vara problematiskt att bevisa vad som faktiskt blivit sagt mellan A och B. Om det är så att X hämtat ut fel varor är detta ett behörighetsöverskridande och A är ändå bunden av den rättshandling som X vidtagit förutsatt att B inte var i ond tro - dvs visste om att X hämtat fel varor (11 § avtL). Är det så att X hämtat fel varor kan självklart A reklamera gentemot B och byta ut varorna.

Jag uppfattar frågan som att A beställt varor hos B och således ska A betala för de varor som de beställt (jfr 49 § köplag). Faktumet att A måste betala för varorna är inte avhängigt på om huruvida X inte fått hämta ut dem eller inte, om A har varorna i sin besittning så är de betalningsskyldiga om säljaren kräver det (jfr 49 § första stycket andra meningen köpL). Det får anses vara en ytterst märklig situation om B kräver X på betalning då inte X har varor i sin besittning utan faktiskt har överlämnat varorna till A som naturligtvis måste betala för vad de mottagit.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare