Beslag av moped

Hej!

Min son blev ertappad av polisen med sin moped som inte var laglig. Han erkände brottet på plats (olovlig körning) Mopeden beslagtogs för teknisk undersökning och polisen informerade att transportstyrelsen skulle skicka en anmodan att lämna in körkortet då sonen inte hade körkortet med sig, ingen anmodan från transportstyrelsen har kommit om att han ska lämna in AM körkortet? I väntan på tekniska undersökningen så uppstår nu ett vaccum för sonen som inte vet något om vad som händer. 6 månader har gått och den tekniska undersökningen har ej genomförts då polisen har mycket att göra, och eftersom inte den tekniska undersökningen är gjord kan man inte fastställa om mopeden är olaglig eller ej och därför kan inte transportstyrelsen ge någon påföjld av eventuellt brott. Min fråga är hur länge kan polisen ha ett fordon i beslag för teknisk undersökning? Sonen är snart 18år och han har körtillstånd för B kort och enligt polisen är hans AM kort inte indraget, men finns en anmälan om ev olovlig körning, är hans körkort indraget? Om han nu blir fälld, räknas brottet från det datum han blev ertappad, eller från det datum den tekniska undersökningen är gjord? Tacksam för svar // Joakim

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag har uppfattat din fråga handlar den om huruvida du kan få tillbaka dina sons moped som har tagits i beslag.

Som huvudregel skall föremål som skäligen kan antas ha betydelse för utredning om brott eller vara avhänt någon genom brott eller förverkat på grund av brott får tas i beslag.

Enligt 27 kap. RB för föremål, som i annat fall påträffas, får tas i beslag efter beslut av undersökningsledaren eller åklagaren. Vid fara i dröjsmål, får även utan sådant beslut åtgärden vidtas av polisman, om det inte är fråga om en försändelse som avses i 3 §.

Verkställs beslag av någon annan än undersökningsledaren eller åklagaren och har denne inte beslutat beslaget, skall anmälan skyndsamt göras hos honom, som omedelbart skall pröva om beslaget skall bestå.

För den som har blivit drabbad av beslaget kan denne begära omprövning av beslutet enligt RB 27:6, rätten skall då hålla förhandling om rätten till beslaget skall stå kvar eller inte. Om rätten bestämmer att beslaget skall stå kvar, skall åklagaren inom den utsatta tiden väcka åtal mot dig, enligt RB 27:7. Under denna tid bistår beslaget av medeln. Om åklagaren inte väckts åtal mot den misstänkte skall beslaget upphöra omedelbart, RB 27:8, efter detta beslag har upphört skall den misstänkte bli delgiven plats och tid för upphämtning av dennes föremål, RB 27:8a. Då rätten förordnar om beslag eller fastställer verkställt beslag, skall, om inte åtal redan har väckts, rätten utsätta den tid, inom vilken åtal skall väckas. Tiden får inte sättas längre, än vad som är nödvändigt.

Tidsfristen för hur länge ett föremål skall hållas i beslag framgår enligt 27:7 RB. Enligt RB.

Vid missnöje kan den som föremålet blivit beslagtaget av överklaga Tingsrätten dom till Hovrätten, detta måste ske skriftligen inom tre veckor från att beslutet meddelades, RB 52:1.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här - Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Victoria RosschereeRådgivare