Beskattningstidpunkt för kapitalvinst

Hej. Har ett hus värderat till 2 milj men bara lån på ca 700 tusen. Min sambo vill köpa in sig i halva huset. Vi tänkte då att hon skulle överta halva mitt lån (350 tusen) och lägga resten i ett skuldbrev (650 tusen). Behöver jag reavinstskatta på detta köpet då jag inte får del av någon vinst fören en ev. Försäljning?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss!

Om jag tolkar dig rätt skulle överlåtelsen av din andel av huset till din sambo innebära att du får ett skuldebrev på 650 000 kr. Huvudregeln för beskattningstidpunkten för kapitalvinster ("reavinster") är enligt 44 kap. 26 § inkomstskattelagen att vinsten ska tas upp till beskattning då den avyttras. Som avyttringsdag anses den dag då ett bindande avtal om överlåtelse träffats, dvs. dagen du överlåter din andel till din sambo.

Om överlåtelsen är civilrättsligt giltig så avyttras din andel. Din vinst blir då skuldebrevet du erhåller från din sambo (som alltså har ett värde på 650 000 kr) minus bostadens omkostnadsbelopp (normalt sätt anskaffningsutgiften av bostaden för din del). Observera även att kapitalvinster på privatbostäder till skillnad från andra fastigheter endast beskattas till en särskild andel (22/30).

Skatteverket har på sin hemsida en hjälpsam guide för dig som vill beräkna hur mycket du ska betala i skatt.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare