Beskattning vid gåva av fastighet

Är det möjligt att ta emot mina morföräldrars hus som gåva och sedan sälja vår bostadsrätt till dom och på så sätt ta över deras skattemässiga situation för villan om:

1. priset för bostadsrätten understiger husets taxeringsvärde

2. vi får en värdering från en mäklare på bostadsrätten som understiger taxeringsvärdet för huset.

3. vi väntar något år eller så med att sälja lägenheten efter gåvan.

eller är det helt enkelt omöjligt skattemässigt om de ska flytta in i bostadsrätten ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att ni ska kunna träda in i deras skattemässiga situation för villan så krävs det som du verkar redan veta att det är fråga om exempelvis en gåva från överlåtaren till mottagaren (44 kap. 21 § IL). För att det ska anses vara fråga om en gåva så ska det vara fråga om en av överlåtaren genomförd förmögenhetsöverföring som gjorts med gåvoavsikt. En presumtion för att så är fallet och därigenom att överlåtelsen av huset är att se som en gåva föreligger ifall den av mottagaren eventuellt lämnade ersättningen understiger husets taxeringsvärde på beskattningsåret.

Vad gäller de scenarier som du beskriver kan följande sägas:

Situation 1 och 2

För att kunna konstatera att er lämnade ersättning i form av bostadsrätten understiger morföräldrarnas taxeringsvärde ser man till bostadsrättens marknadsvärde. Det innebär alltså att om den lämnade bostadsrätten värderad av exempelvis mäklare understiger husets taxeringsvärde så kommer det med störst sannolikhet anses som att husets överlåtits till er i gåva; därmed tar över deras skattemässiga situation.

Situation 3

Jag tolkar här som att du undrar ifall ni kommer att träda in i morföräldrarnas skattemässiga situation om morföräldrarna överlåter deras fastighet till er ett år helt vederlagsfritt för att ni något senare år ska överlåta bostadsrätten till de till ett värde som uppgår till åtminstone husets, vid tidpunkten för överlåtelsen av huset till er, taxeringsvärde. Vid en sådan situation torde det inte i egentlig mening vara fråga om en gåva. Dina morföräldrar har nämligen i en sådan situation någon gåvoavsikt.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare