FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt24/11/2016

Beskattning vid gåva

Hej, jag och mina föräldrar äger min lägenhet tillsammans (endast för att jag inte fick lånet själv). Jag betalar allting och tanken är att jag ska ta över allting när jag pluggat klart (om ca 1 år).

Min pappa vill ge 21% av sina 33,3% till mig så att jag står som ägare till 54% redan idag. Hur gör vi det smidigast för att slippa skatta i onödan då inga pengar kommer bytas mellan oss.

Alltså jag ska får ta över 21% vilket är ca 357 000 kr av hela lägenhetens värde.

Tacksam för svar!

mvh Matilda

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Ni behöver inte oroa er om skattemässiga konsekvenser. Enligt 8 kapitlet 2 § inkomstskattelagen är gåvor skattefria, förutsatt att tre gåvorekvisit är uppfyllda: det skall föreligga en förmögenhetsöverföring, frivillighet från gåvogivarens sida samt en gåvoavsikt, det vill säga att gåvogivaren vill berika förvärvaren, det vill säga den som mottar gåvan. Det finns också en kontinuitetsprincip som stadgas i 44 kapitlet 21 § inkomstskattelagen, som säger att du som förvärvare av tillgången inträder i den tidigare ägarens skattemässiga situation. Detta innebär att själva överlåtelsen i sig inte leder till några beskattningskonsekvenser för varken dig eller för din far.

Vid en eventuell avyttring i framtiden kommer istället du att beskattas för en eventuell kapitalvinst som uppkommer om bostadsrätten stiger i värde, eller medges avdrag vid en eventuell kapitalförlust om din bostadsrätt istället har sjunkit i värde.

Vill du få frågan närmare utredd kan du skicka din frågeställning till vår Expresstjänst och få en utredning inom 24 timmar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Carl William AhlbergRådgivare