Beskattning vid försäljning av bostad i utlandet

Om jag säljer min lägenhet i Bosnien och Hercerovina och vill ta pengarna till Sverige måste jag beskatta dem?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på densamma är dessvärre ”det beror på” vilket jag kommer förklara nedan.

Obegränsat skatteskyldig vs begränsat skatteskyldig

Huruvida du är skyldig att beskatta för bostadsförsäljning beror på huruvida du är obegränsat eller begränsat skattskyldig i Sverige.

Obegränsat skattskyldig - innebär att personen är bosatt eller har ett stadigvarande boende i Sverige. Det kan också vara om man har annan anknytning till Sverige, exempelvis familj, en bostad eller ekonomiskt engagemang i landet. Presumtionen är att personen har väsentlig anknytning om inte han/hon visar på att så inte är fallet. Detta påverkas inte heller av om du tillfälligt vistas utomlands på grund av hälsoskäl eller studier, du anses med andra fortfarande vara anknuten till Sverige trots sådana tillfälliga vistelser. Om du är obegränsat skattskyldig är huvudregeln att du ska betala kapitalvinstskatt, alltså skatt för bostadsförsäljning, även om den ägt rum utomlands.

Begränsat skatteskyldig - man kan även vara begränsat skatteskyldig om du inte har den anknytning till Sverige som beskrivits ovan. Då är det enbart vissa inkomster som har anknytning till Sverige som också beskattas här. Faller du under denna kategori betalar du inte svensk skatt för bostäder utomlands.

Skatteavtal kan påverka

Denna uppdelning är däremot inte hela sanningen, utan regler mellan de specifika länderna kan påverka beskattningsproceduren. Det finns ett skatteavtal mellan Sverige och Bosnien Hercegovina, bestämmelserna hittar du här. Reglerna är däremot ganska komplicerade och för att du ska få de förklarat för dig på bästa vis är min rekommendation att du vänder dig till Skatteverket som är experter på detta och ber dem förklara vad som gäller i din specifika situation.

Jag hoppas svaret åtminstone var en hjälp på vägen!

Vänligen,

Frida KällhageRådgivare