Beskattning vi försäljning av fastighet under taxeringsvärdet

Hej! Vi är tre syskon som har sålt en fastighet (dödsbo) för 150.000, taxeringsvärdet är på 239000...Hur beskattas det eftersom det är under tax värdet?? Tack för svar!!

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänt er med er fråga till Lawline!

När det gäller att beräkna kapitalvinst/kapitalförlust vid försäljning av fastighet finns regler i Inkomstskattelagen 44 och 45 kap. Där står att kapitalvinsten beräknas som skillnaden mellan ersättningen (här 150 000 kr) och något som heter omkostnadsbeloppet. Med omkostnadsbeloppet avser i det här fallet kostnaderna för att anskaffa byggnaden. Om den senast köptes avses köpeskillingen, om man byggt det själv avses de kostnader man haft i samband med detta etc.

Vidare får man lägga till utgifter för t.ex. ny-, till,- och ombyggnad samt vissa förbättrande reparationer. Mer information om vad som räknas med i det här omkostnadsbeloppet finns på skatteverkets hemsida.

Skillnaden mellan ersättningen (minskad med tex mäklarkostnader) och omkostnadsbeloppet utgör er skattepliktiga vinst.

Exempel: John köpte en fastighet 2004 för 100 000 kr. 2005 byggde han till ett garage för totalt 50 000 kr. 2014 bestämmer han sig för att sälja fastigheten och anlitar en mäklare (arvode: 20 000 kr) som till slut lyckas sälja huset för 200 000 kr.
Johns skattepliktiga vinst: 200 000 kr (ersättningen) - 20 000 kr (mäklararvode) - 150 000 kr (omkostnadsbeloppet) = +30 000 kr

Vid en sådan beräkning har alltså taxeringsvärdet ingen egentlig betydelse. Istället beräknar man vinsten med utgångspunkt i omkostnadsbeloppet.

Hoppas det blev tydligare. Om ni har fler frågor kring vilka avdrag som får göras får ni gärna kommentera här eller vända er till skatteverket.

Relevant lagtext hittar ni https://lagen.nu/1999:1229#K44 och https://lagen.nu/1999:1229#K45P1S1

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare