FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt30/06/2022

Beskattning trots att annan person mottog ens skadeståndsersättning?

Vad händer "skattemässigt" om en annan person tar emot mitt skadestånd på sitt konto? Saknar eget konto och har dessutom sk sekretessmarkering. Har en nära släkting som gärna vill hjälpa mig att få ut den ersättning jag har rätt till.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till oss här på lawline med din fråga!

Det är den som är subjektivt skattskyldig som är den som beskattas på en eventuellt skattepliktig inkomst

Subjektiv skattskyldighet innebär t.ex att ifall du får lön av din arbetsgivare fortfarande kommer beskattas på lönen oavsett om pengarna omedelbart fördes över eller mottogs av en annan person (RÅ 1962 ref. 46). I din situation rör det sig om en skadeståndsersättning, dock har du inte specificerat vilken typ, vilket är viktigt då exempelvis skadestånd med ideell grund är skattefritt, till skillnad från ersättningar som hänför sig till anställningen.

Beroende på typen av skadestånd så kan det bli en skattepliktig intäkt som ska ingå i beskattningen. Detta kommer då göras hos dig oavsett om pengarna hamnar på ett konto som inte tillhör dig.

Hoppas det var svaret på din fråga!

Eles KarahalilovicRådgivare