Beskattning på fastighet såld utomlands

Hej. jag har sålt en lägenhet i Bosnien och nu har jag fört pengar på min konto i Sverige. Betalar man skatt för de pengarna?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man säljer bostäder utomlands kan man under vissa omständigheter bli skattskyldig för kapitalvinsten i Sverige. Huruvida du kommer att bli beskattad eller inte beror på en rad omständigheter, såsom huruvida du är obegränsat eller begränsat skattskyldig i Sverige, samt om det finns ett dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och det land där bostaden var belägen.

Det är följaktligen svårt att ge ett allmänt svar på din fråga. Men, förutsatt att du säljer lägenheten som privatperson gäller i korthet följande: är man att anses som obegränsat skattskyldig, innebär detta att man är skattskyldig för alla inkomster oberoende om inkomsten härstammar från utlandet (se härom 2 kap 8 § Inkomstskattelagen).

Obegränsat skattskyldig är man enligt 2 kap 3 § Inkomstskattelagen om man:

1. Är bosatt i Sverige

2. Stadigvarande vistas här,

3. Har väsentlig anknytning till Sverige och tidigare varit bosatt här

Beräkningen görs i sådant fall på samma sätt som om lägenheten såldes i Sverige.

För att lägenheten inte ska skattas för i båda länderna, brukar tillämpas dubbelbeskattningsavtal vilka i korthet går ut på att länderna sinsemellan bestämt att bara ett av länderna ska ta ut skatt på vinsten för det fall då en person är skattskyldig i båda länderna. Finns inget sådant dubbelbeskattningsavtal kan istället avräkning ske i enlighet med avräkningslagen. Detta innebär i korthet att det man betalat i skatt utomlands "dras av" från den skatt som ska betalas i Sverige.

Slutligen skulle jag råda dig att ta kontakt med Skatteverket för att få klarhet i frågan, kontaktinformation hittar du här, de brukar vara snabba på att ge svar.

Inkomstskattelagen hittar du här.

Avräkningslagen hittar du här.

Lycka till!

Vänligen,

Jens ÖdmanRådgivare