FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt31/12/2021

Beskattning - gåva av guld

Hej,

Vi säger att en släkting köper investeringsguld för 10.000 och efter några år blir värde på det 15.000. Vill denna släkting sälja guldet måste den också betala skatt på vinsten. Men om släktingen ger bort sitt guld till person B som gåva, måste person B redovisa och betala vinstskatt?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är att beskattningen av person B sker först då denne exempelvis säljer vidare eller byter bort investeringsobjektet. Ger person B i sin tur i framtiden bort guldet behöver han alltså aldrig betala någon skatt (44 kap. 21 § IL). Förövrigt kan det tilläggas att släktingen heller inte kommer att behöva betala någon form av skatt.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare