Beskattning av pension utomlands

Hej!

Om man får pension från ett svenskt konto och sedan flyttar till ett annat europeiskt land, har det andra europeiska landet rätt att beskatta pensionen trots att den beskattas i Sverige också?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det andra landets beskattningsrätt är beroende dels av det landets interna lagstiftning, dels av dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och det landet. Dubbelbeskattningsavtal syftar till att inkomst, som till exempel pension, inte ska kunna beskattas två gånger så om det andra landet har rätt att beskatta pensionen sker en avräkning mot den svenska skatt du redan betalt. Mer detaljerat kan jag dessvärre inte svara på din fråga eftersom det beror på vilket land som avses.

Vänligen,

Pernilla FrimanRådgivare